Tuesday, August 23, 2011

dia bukan Maryam

salam to all.

Hmm...Hari ini I dah masuk ke minggu terakhir prac. Yeahh. As usual; sedih! Haha. But this entry bukan sebab nak story kesedihan pasal prac. Yang tu kite story esok lusa.

jeng jeng jeng...

Just now, my childhood-fren text me. "tunang aku nak nikah dah raya ke-4"
eh!apakah?. pelik sungguh! "bukan ke yang nak kawen tu ko dengan tunang ko. apedaa." rupenye sembang punye sembang punye sembang, baru I tahu yang dorang dah break the engagement for about 3 months! oMg. I kesian sangat kat my fren coz she really loves her fiancee. She never had a boyfriend tapi tibe-tibe jumpa je mamat tu terus jatuh cinta and die bertunang. Tapi nak buat macam mana,mereka dah takde jodoh. Segalanya sudah tertulis.She keep crying sebab dorang suppose to get married on 2010 tapi alasan keluarga tunangannya; "belum cukup duit". Aikk? Alih-alih anak kau nak kawen? apa kes ni makcik? kemain lagi duk mencanang sana sini. My fren ni sangat-sangat malu untuk berdepan dengan orang yang tahu betapa belangkasnya diorang ni. Sabar ye fren. Sabar itu kunci keimanan. Pabila kite sentiasa sabar,Allah akan hadiahkan yang berlipat ganda untuk kita!

Ok,back to my fren. I nasihat dia and cakap pada dia supaya banyak-banyak ingatkan Allah. Yela, mane tahu nanti tibe-tibe die buat keje gile! Haishh. Budak ni bukan boleh caye. Ye, I faham yang die sangat-sangat frustrated n felt betrayed sebab dikecewakan dengan cara macam tu. (Sungguh kejam hamba Allah itu!) Ape yang I boleh cakap,back to basic. Ingat Allah sebab Allah takkan uji hambaNya yang tak mampu menerima ujian itu. Syukur sebab Allah tak beri lelaki tu jadi suami dia sebab Allah lebih mengetahui apa yang ada di hadapan dan di belakangmu. Terlalu banyak hikmah yang Allah sengaja selindungkan di sebalik kesakitan yang diberikan. 

*Allah sengaja datangkan kilat dan hujan di tengah hari kerana Dia hendak menghadiahkan sebuah pelangi"

I pegang ayat tu sampai bila-bila and share it to my fren. Keep praying coz Allah terlalu malu untuk tidak memperkenakan doa hambaNya. Nak-nak pulak ketika kita berada di sepuluh terakhir Ramadhan ni. Pintu langit tu terbuka seluas-luasnya dan doa kite akan lebih cepat sampai kepada Allah. InsyaAllah dimakbulkan.

Sebagai teman yang sama-sama membesar, I just can give her  my support tapi cuma dia yang boleh pilih sama ada nak ambil nasihat I ni as what. I di sini sangat mendoakan Allah memberi ketenangan jiwa dan meningkatkan kesabaran my fren tu. Semoga Allah pelihara dia dari sebarang sifat hasad dan dengki. Semoga Allah berikan dia hidayah dan rahmat supaya dia dapat kuat untuk berdiri di atas kakinya sendiri.

-kadang-kadang I rase ralat bila terpaksa berjauhan dari kawan-kawan yang memerlukan saat diorang sedang berperang dengan perasaan dan kekusutan hati. Tapi inilah kehidupan, setiap yang berlaku pasti ada hikmahNya. Semoga Allah memberi petunjuk dan hidayahNya kepada kita semua. Aminn~-